Marknadsföring av mitt egna varumärke

Facebook är på väg ut, säger Alexander Bard i radion en morgon på väg till jobbet. (Jag har upptäckt att jag älskar att pendla. Mina femton minuter i bilen TILL och mina femton minuter i bilen FRÅN jobbet är mina egna stunder. Mitt Norrlands Guld. Jag får inget oväntat besök. Jag vrider på stereon så högt jag kan, zappar mellan radiokanalerna, trummar på ratten, vrålar mig hes och låtsas vara snygg. Just because I’m worth it. Fulhetgraden förstår jag ju måste vara enormt hög genom de andra bilisternas point of view. Ungefär som när man står utanför ett dansställe och bara ser kroppar röra sig, men inte hör någon musik.)

However – folk har tröttnat på Facebook och en ny tid är på gång. På Universitetet en gång för över ett decennium sen sågade jag Bards bok Nätokraterna och dess idéer. Nu har kunskapens saft runnit ur mig och jag minns knappt längre vad boken handlar om. Det han säger låter rimligt.

Facebook har varit en social napp, för mig ibland. Jag är en bekräftelsesucker. Jag är en enorm bekräftelsesucker. Kan. Inte. Få. Nog.
Se mig. Älska mig.

Men naturligtvis är jag selektiv i hur jag marknadsför mitt varumärke.
Precis som alla andra såklart.

Jag har ibland, som alla andra, provocerats av andras val. Vad andra valt att framställa av sig själva.
Kategoriserat. Skapat mänskliga grupperingar. Stereotypiserat.
Sett de alltför privata. De perfekta skrytjävlarna. Skyltfönsterförhållandena.

Facebook har både överraskat mig positivt och ibland negativt när det kommer till människor runt mig. Jag läser in politiska preferenser i eller mellan raderna, jag målar upp bilder av människor i mitt kontaktnät, baserat på deras statusuppdateringar och kommentarer.

Och sen känner jag mig busted.

Inser att jag är precis likadan.

För naturligtvis ser alla – precis som jag ser dem – inte vad jag skriver, utan baktanken med vad jag valt att skriva. Hur jag vill marknadsföra mig själv. Vilka filter jag använt, vilka sidor jag framhäver, förstorar eller förminskar. Som en digital, mental plastikoperation. Fast så djävulskt uppenbar. En dålig maskering. Kejsarens nya kläder. De ser den där rädda harunge, med elefantmask, tribaltatuering och megafon. De hör hur Släng dig i brunnen-jingeln ekar efter mina statusuppdateringar. Göteborskan rullar: Härrö-jävv-larr, så roli ja e va?

Jag vill uppenbarligen bli sedd som smart, cool, vänsterfotad, snabbtänkt, lite frigjord och rolig.
Och när jag upptäcker det där. Kan. Jag. Knappt. Skriva. En. Enda. Jävla. Statusuppdatering.
För jag känner mig påkommen. Som en osäker tonåring.

Och det blir ju också ett revanschlustans skyltfönster. Där jag kan välja vilka bilder jag lägger ut, vilka länkar jag delar, vilka kommentarer jag fäller. Hur alla ni som kände mig när jag var obröstad, tanig och iklädd gigantiska plastglasögon (Nej, där och DÅ var det inte coolt. Väntar man tillräckligt länge och ihärdigt kommer dock alla att bli rätt någon gång.) ska förstå att jag är något annat. Våra inre femtonåringars chans att svälla. Min möjlighet att svara snabbt och rappt eftersom jag plötsligt får betänketiden, som jag inte hade alla de där andra tillfällena.

Är våra uttryckssätt uttryck för de vi är eller skapar våra uttryckssätt de vi blir?

Facebook och Instagram är enkom arenor där vi driver genomarbetade marknadsföringskampanjer. Där vi skapar och vattnar myterna om oss själva. Som varumärken.

Och dessutom blir ju det här ännu mer pinsamt. Den här bloggen är ju bara en lång, uppenbar möjlighet att driva min egen tes om mig själv. Odla Platons – min egen – idé om Lina. Tjofräs. Varsågod. Här är mitt femtioandra inlägg om hur jag vill att ni ska se på mig. Vem jag skulle vilja vara. Skämmes människa, skämmes!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s